GDPR Nariadenie, Odporúčame
19. 12. 2022
Nariadenie GDPR obsahuje, okrem iného, aj ustanovenia o ochrane osobných údajov. Súčasťou tejto ochrany pritom je aj bezpečnosť osobných údajov. Prevádzkovateľ je preto povinný chrániť osobné údaje tak, aby nedošlo k ich sprístupneniu neoprávneným osobám alebo sprístupneniu verejnosti (strata osobných údajov, zverejnenie osobných údajov na internete, únik osobných údajov, strata zariadenia s osobnými údajmi a mnohé iné). Jedným z spôsobov ochrany údajov sú práve bezpečnostné opatrenia GDPR.
Ak dôjde k porušeniu ochrany osobných údajov – teda napríklad k ich úniku mimo spoločnosť, pôjde o tzv. bezpečnostný incident. S bezpečnostnými incidentmi sú pritom spojené negatívne dôsledky, napríklad oznámenie bezpečnostného incidentu Úradu na ochranu osobných údajov, kontrola zo strany tohto úradu, až po oznámenie bezpečnostného incidentu dotknutým osobám, ktorých údaje unikli.
V tomto článku sa preto dočítate, ako Nariadenie GDPR popisuje bezpečnostné opatrenia a aj praktické príklady takýchto opatrení. V prvom rade sa však pozrieme na to, čo je to vlastne bezpečnostný incident.
Za bezpečnostný incident sa na účely Nariadenia GDPR považuje porušenie ochrany osobných údajov. Ide o situáciu, kedy dôjde k náhodnej alebo nezákonnej strate, neoprávnenému poskytnutiu osobných údajov, neoprávnenému prístupu k nim, k ich zmene alebo zničeniu.
V praxi sa najčastejšie stretávame s tým, že prevádzkovateľ sprístupní osobné údaje dotknutých osôb nepovolanej osobe, prípadne ich zverejní na verejne dostupnom mieste alebo stratí pracovný počítač a tak sa osobné údaje dotknutých osôb dostanú do rúk neoprávnenej osobe.
V prípade, že samotné porušenie ochrany osobných údajov nie je zo strany prevádzkovateľa riešené včas a primeraným spôsobom, môže takéto porušenie spôsobiť fyzickým osobám ujmu. Predmetná ujma môže mať majetkovú povahu (finančná strata, hospodárske znevýhodnenie, podvod a pod.) alebo nemajetkovú povahu (strata kontroly nad vlastnými osobnými údajmi, diskriminácia, poškodenie dobrého mena, krádež totožnosti, sociálne znevýhodnenie a pod.).
Okrem toho je bezpečnostný incident spojený s negatívny následkami aj pre prevádzkovateľa.
Aby sa prevádzkovateľ vyhol týmto nepríjemným následkom, musí prijať bezpečnostné opatrenia, ktoré zabránia tomu, aby došlo k bezpečnostnému incidentu.
V prípade, že sa vám video nezobrazuje je potrebné povoliť zbieranie cookies. Celé video nájdete aj na našom YouTube.
Na to, aby prevádzkovateľ naozaj chránil osobné údaje a súkromie dotknutých osôb a vyhol sa tak hroziacim bezpečnostným incidentom, mal by najskôr uskutočniť analýzu bezpečnosti osobných údajov, ktoré spracúva. Na základe tejto analýzy by mal prijať opatrenia, ktoré zabránia bezpečnostným incidentom.
Pri hodnotení bezpečnosti je pritom nevyhnutné prihliadať na druh osobných údajov, ich povahu, význam, kontext a taktiež na výskyt potenciálnych bezpečnostných hrozieb.
Vyššie spomenuté opatrenia, ktoré zabránia bezpečnostným incidentom, sa nazývajú bezpečnostné opatrenia.
Hlavným cieľom bezpečnostných opatrení je pritom zabrániť vzniku bezpečnostného incidentu vrátane zníženia nechcených následkov.
Z uvedeného dôvodu je žiadané, aby každý prevádzkovateľ bezpečnostné opatrenia nielen prijal, ale aj neustále zlepšoval. Zlepšovanie je dôležité preto, že v kybernetickom priestore sa v súčasnosti rýchlo vyvíjajú rôzne formy útokov, ktoré spôsobujú nebezpečenstvo pre ochranu osobných údajov.
Vhodný výber bezpečnostných opatrení a ich zavedenie je pritom iný u každého prevádzkovateľa. Tento výber závisí od veľkosti konkrétnej firmy/organizácie, počtu zamestnancov, rozsahu údajov a spôsobu ich spracúvania.
Bezpečnostné opatrenia môžeme rozdeliť na technické a organizačné.
Technické bezpečnostné opatrenia sú také, ktoré technicky ochraňujú osobné údaje pred ich neoprávneným sprístupnením tretím osobám. Tieto opatrenia sa využívajú na zabezpečenie ochrany údajov nielen vo fyzickom priestore, ale predovšetkým v kybernetickom priestore.
Cieľom organizačných opatrení je zase využívanie osobných údajov len na účely, na ktoré je potrebné konkrétne údaje spracúvať.
Medzi tieto opatrenia zaraďujeme napríklad prijatie smernice o ochrane osobných údajov, poverenie oprávnených osôb so spracúvaním osobných údajov, uzatvorenie zmluvy o poverení so spracúvaním osobných údajov s každým sprostredkovateľom, pravidelné školenia zamestnancov a pod..
Mnohé bezpečnostné opatrenia však obsahujú organizačné a technické prvky súčasne. Vzhľadom na to pri mnohých opatreniach nie je možné jednoznačne stanoviť, o ktorý druh opatrení ide.
Preto ich ani my nebudeme deliť na technické a organizačné a v našom článku sa teraz pozrieme na niektoré vybrané bezpečnostné opatrenia.
Nižšie si k jednotlivým opatreniam povieme viac.
Ochrana fyzických priestorov patrí medzi zásadné bezpečnostné opatrenia. Prevádzkovateľ by mal zaviesť určité pravidlá správania sa, ktoré zabezpečia ochranu fyzickým priestorov a tým aj bezpečnosť osobných údajov.
Medzi základné pravidlá ochrany fyzických priestorov zaraďujeme nasledovné:
Prevádzkovateľ a jeho zamestnanci sú povinní dodržiavať tzv. clear desk policy (politiku čistého pracovného stola), v rámci ktorej platia určité pravidlá správania sa:
V rámci zabezpečenia bezpečnosti pri práci sa opatrenia týkajú predovšetkým používania pracovných zariadení, elektronickej komunikácie a sociálnych sietí:
Posledným bezpečnostným opatrením, ktoré priblížime, je opatrenie zamerané na pravidlá správania sa v súvislosti s heslami do interných systémov a aplikácií:
Na prvý pohľad sa môže zdať, že zavedenie bezpečnostných opatrení je nesplniteľnou úlohou. Pravdou však je, že každý prevádzkovateľ spracúva osobné údaje iným spôsobom a tomu musí prispôsobiť aj svoje bezpečnostné opatrenia.
Preto vyššie uvedené bezpečnostné opatrenia nie je nutné implementovať všetky, ale podľa povahy spracúvania osobných údajov a slabých miest v súčasných opatreniach si vybrať také opatrenia, ktoré prispejú k zvýšeniu ochrany osobných údajov.
12. 8. 2022
GDPR Nariadenie, Videoškolenia11. 3. 2022
Cookies, VideoškoleniaE-book vám poslúži ako praktický nástroj pre vylepšenie už nastavených procesov a pomôže prehĺbiť znalosti v oblasti GDPR a ochrany osobných údajov.
Dostaňte osobné údaje pod kontrolu
Získať E-bookPomáhame firmám plniť legislatívne povinnosti .
Na všetky vaše otázky vám radi odpovieme e-mailom, telefonicky alebo na osobnom stretnutí.
Vytvorené digitálnou agentúrou UPVISION
securion © 2021
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.